fredag 27 maj 2011

Candour

 Dagens tankar går till "thinking inside the box" och hur man skapar en bra grogrund för tillväxt. Ett förändringsarbete som kräver stark tilltro till sina medarbetare. Kraft att stå emot bakåtsträvare och engagemang. Du måste kunna framföra ditt budskap på ett sådant sätt att människor är villiga att lyssna på dig. Exempelvis hur rolig är den här artikeln? Kanske skulle kunna vara roligare om jag lade in en bild. Jahopp, då gör vi väl det då.
En bild säger ofta mer en tusen ord. Tror ni att det finns candour(utrymme för fritt tänkande, högt i tak) i denna situation?
Det spelar ingen roll hur hårt chefen hejar på Magnus eftersom hans kunder i Alaska inte vill köpa kylskåp. Om Magnus haft högt i tak skulle han ha sagt till chefen att vi säljer fel produkter eller sålt in värmepannor för företaget. Kanske hade han på eget initiativ ringt kunder i tropikerna. 

Chefen har absolut ingen kontakt med marknaden och dess kunder, Magnus därimot får dagligen höra vad kunderna vill ha och inte vill ha. Han pratar med sin kompis Pia som berättar om hur bra det går att sälja grönsaker på torget. Pia träffar sina kunder dagligen och har anpassat sitt sortiment efter dem. Hon känner mannen med hunden som köper vindruvor till barnbarnen varje torsdag osv.


Nedan har jag samlat några tänkvärd ord samt länkar till den fullständiga texten.


Over and out/Sophia



"Grunden till en effektivt, lärande och mer dynamisk verksamhet är att alla röster ska bli hörda och att anställda vågar ta upp och prata om saker i verksamheten, oavsett om dessa är negativa eller positiva. På engelska benämner man detta med ordet candour, dvs. öppenhet och uppriktighet."


Källa: http://blogg.idg.se/bpm/2009/03/20/hur-hgt-till-tak-har-ni-i-er-verksamhet/

För att läsa hela artikeln:
Hur högt till taket har ni i er verksamhet?



"Vem lyssnar du på? Det beror mycket på hur personen uttrycker sig, menar Tomas. Det är skillnad mellan att ifrågasätta för ifrågasättandet skull eller att ifrågasätta för att man vill hitta ett bättre sätt. Ett sätt att kommunicera möjligheter är att använda frågor: Hur tror du vi kan förbättra arbetsmiljön? Vad skulle vi kunna göra för att få bättre sammanhållning på företaget? Öppna frågor leder oftare till dialog än till motsättning."

Källa:http://karriarradgivning.monster.se/pa-arbetsplatsen/problem-pa-arbetsplatsen/hogt-i-tak-viktigt-for-trivsel/article.aspx

"Man tror ofta att de existerande kunder stannar hos företaget och att nya kunder måste ges rätt förutsättningar för att komma in genom olika kanaler. Att aktivt skapa bra kundkontakter kan vara den bästa lösningen inför framtiden. Först när du och din kund kommunicerar bra med varandra och känner varandras behov kan du agera inför framtiden."

Källa: http://www.foretagande.se/forum/forsaljning-och-marknadsforing/36315-bra-kundkontakter-kan-vara-den-basta-losningen-infor-framtiden.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar