onsdag 29 juni 2011

Säljare och vanligt folk

Idag vill jag dela med mig av Max Söderpalms visdom:


Så här viktig är DU!


Du har säkert hört det lika ofta som jag. Hur fel det är att ha ett säljjobb.
Folk i din omgivning klagar och berättar historier om hur dåliga och otrevliga säljarna är som kontaktar dom .
Det konstiga är att vi bara får höra dom dåliga säljhistorierna. T ex om dom som stör mitt i middagen, eller som inte kan sina säljpresentationer ordentligt.
Men vi får aldrig höra om säljarna som är bra.
Om sådana som du och jag.
Jag var nyss med i projekt med både säljare och it-utvecklare inblandade. Jag var projektledare och min uppgift var att få gruppen att fungera bra tillsammans.
Utvecklarna kom till mig en dag samlade till protest. Dom sa:

- Du måste säga till säljarna. Ingen säljer det vi redan har. Det är alltid något som ska utvecklas och ändras. Varför kan vi inte sälja samma system till alla kunder?

Jag lyssnade och frågade:

- När vi ändå pratar om säljarna. Är det något mer ni vill säga?

- Ja, det är orättvist att dom har så mycket frihet. Vi måste jobba över för att dom inte kan sälja något vi redan har. Under tiden tjänar säljarna storkovan och sitter på fina lunchrestauranger.

- Sedan ligger dom på och stressar oss hela tiden, för att vi ska hinna färdigt innan deras alldeles för snäva deadlines.

Utvecklarna hade massor av saker att klaga på. Massor av orättvisor. Allt kom fram på samma gång.
Till slut frågade jag:
- Skulle ni vilja tjäna mer pengar?

Alla nickade.

- Då är mitt förslag att vi gör så här. Vi sänker era grundlöner till hälften. Sedan får ni programmera som ni vill. Ni bestämmer. Lyckas vi sälja det som ni har utvecklat får ni bra provision på det vi säljer och tjänar mycket mer än ni gör nu.

Jag fortsatte:

- Får vi däremot inte sålt det får ni bara era grundlöner. Deal?

Dom svarade, alla i en mun:

- Max, är du inte klok? Hur ska vi då kunna betala våra räkningar? Under en sådan press är det omöjligt att jobba. Vi skulle bli nervösa vrak.
Jag svarade:

- Det är ju så våra säljare, era arbetskamrater har det. Dom jobbar med den pressen hela tiden. Säljer dom mycket går det bra för firman, alla vi andra kan få våra löner, företaget mår bra och dom får en bra lön.

- Säljer dom lite blir det tvärtom. Företaget går dåligt, vi måste dra ned på personal och säljaren kan knappt försörja sig på sin grundlön.

- Med tanke på att ni just tackade nej till mitt erbjudande att tjäna mer, borde ni inte vara tacksamma att vi har människor som faktiskt är beredda att ta det ansvaret här på företaget?

Utvecklarna funderade en stund. Till sist svarade en av dom.

- Max, du har rätt. Vi måste respektera dom som faktiskt gör det möjligt för oss andra att ha ett jobb. Från och med nu tänker jag vara tacksam när vi får en beställning på något extra att utveckla. Då vet jag att den kunden kommer att bli nöjd. För då vet jag att vi hjälper dom att lösa ett av deras behov.

Det gjorde att alla i rummet till slut nickade och höll med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar